Sporten en afvallen

Schermafbeelding 2015-03-27 om 21.27.53
Waarom?
Toen ik in mijn eindexamenjaar zat op de middelbare school zat ik niet heel goed in mijn vel. Ik had een leuke groep vriendinnen, had leuke vakken en speelde viool; daar haalde ik veel plezier uit. Maar ik bleef een onzeker meisje. Ik ben klein, heb een enorme bos krullen van mijzelf en was tijdens mijn pubertijd flink wat kilo’s aangekomen. Ik houd nou eenmaal van lekkere dingen zoals chips en chocolade. Ook vond ik het leuk om met mijn vriendinnetje na schooltijd na de snackbar te gaan en gezellig onder het genot van een frietje te kletsen. Maar ik wilde het anders. Ik voelde mij niet fijn naast die lange, dunne meisjes met hun mooie stijlen haren. Toen besloot ik dat het anders moest. Ik wilde er heel graag mooi uitzien in de rode jurk die ik voor het gala kocht (links op de foto hierboven). Ik besloot dat het genoeg was en dat ik de enige was die ervoor kon zorgen dat ik blij zou zijn met mezelf en mijn lichaam.


Scooterongeluk

Ik heb op mijn zestiende een scooterongeluk gehad. Daardoor heb ik brandwonden opgelopen op mijn hand, been en op de bovenkant van mijn voet. Ik heb bij de plastisch chirurg ervoor gelopen en het is nu een heel stuk minder dan een paar jaar geleden. Maar nog, het is lelijk en het maakt mij onzeker. Ik houd van mooi gelakte nagels en mooie sieraden maar die lelijke brandwonden verpesten het elke keer. Ook mijn benen, ik vond ze al niet mooi omdat ze stevig waren en met zo’n enorm rood litteken die erop zit wordt het er niet beter op. Dit speelde ook mee. Ik wilde dat de focus niet meer op deze plekken lag, maar op een strakker lichaam.

quotes
Hoe heb ik het gedaan?
Ik ben begonnen met hardlopen. Dit vond ik heel zwaar. Ik had nul conditie en door het scooterongeluk had ik altijd een smoesje om niet mee te hoeven doen met gymmen. Ik heb daarom de mp3 bestandjes van Start To Run gedownload. Hiermee bouw je je conditie op. Evy, de Belgische dame die vertelt wat je wanneer je moet rennen en wanneer je moet lopen, regelt ook de muziek; lekker makkelijk! Hoef je je daar geen zorgen om te maken en het is leuk om alle liedjes van tien jaar geleden weer eens voorbij te horen komen.

quotes2
Ik ben ook minder gaan eten. Ik ben gek op chips maar die liet ik staan. Toen ik op mezelf ging wonen kocht ik in het begin nog wel lekkere dingen maar na een jaar op kamers te hebben gezeten heb ik mij aangemeld bij de sportschool en ben ik ook op mijn voeding gaan letten. Ik bespaarde geld door geen lekkere dingen in huis te halen en op deze manier kon ik ze ook niet opeten. Dat ging soms zo ver dat ik de hele dag alleen maar beschuitjes en kipfilet at. Heel ongezond en slecht want hierdoor dacht ik de héle dag door aan eten, had ik altijd honger en nul energie. Wel ging ik gewoon sporten en wilde ik minstens 1.000 calorieën verbanden. Want dat is de enige manier dat werkt als je echt wil afvallen: meer verbranden dan je binnenkrijgt aan calorieën. Echter werkt dit niet voor altijd. Ik kreeg last van eetbuien en in het weekend als ik lekker bij mijn ouders was at ik zo een hele zak chips leeg. Waardoor ik mij daarna nog veel slechter voelde; al dat werk door de weeks was voor niks geweest.


En nu?

Ik ben inmiddels 18 kilo afgevallen en zit al zo’n jaar op dit gewicht. Ik heb nu een gezond gewicht dat perfect past bij mijn lengte en BMI. Maar toch zou ik nog wat strakker en fitter willen zijn. Die laatste paar kilo’s wil ik er nog af hebben zodat ik écht trots op mijzelf kan zijn. Ik ben nu weer aan het sporten. Ik heb mijn abonnement bij de sportschool verlengd, ren rondjes langs de maas en ben aan het hoelahoepen! Yes, hier lezen jullie binnenkort meer over! Het is echt heel leuk en verslavend! Ik eet tegenwoordig wel lekker wat ik wil omdat ik mijn energie hard nodig heb met alle dingen die ik voor school, blog en mijn bijbaantje moet doen.

3
Sportkleding
Wat mij heel erg heeft geholpen is goede sportkleding kopen. Investeer in een goed paar schoenen. Ik heb mijn Nike Lunarlon in Roermond bij de Designer Outlet gekocht. Daar waren ze maar €60,00. Doordat ze veel lichter zijn dan mijn gewone gymschoenen werd hardlopen ineens een stuk makkelijker. Door de leuke kleurtjes had ik ook veel meer zin om ze aan te trekken en te gaan sporten. Verder heb ik gewoon een sportlegging en sportBH van Primark en een jasje van Adidas, ook bij de Designer Outlet gekocht. ’s Avonds trek ik ook wel eens gewoon een trui aan als het koud is.

Over de hoepel die je hierboven ziet komt nog een uitgebreide blogpost! Ik ben hem nog flink aan het uittesten, maar kan nu al zeggen dat ik het heel erg leuk vind om te doen! Omdat mijn beste vriendinnetje mij hiermee aan heeft gestoken en het zelf ook al een tijdje doet gaan we er een samenwerking artikel van maken; dus jullie horen snel meer! Ik zet tijdens het hoepelen een concert van Beyoncé op. Of ik doe het tijdens gtst; dan ben je al gauw weer een halfuurtje bezig!

Ook probeer ik nu als ik ’s ochtends wakker word en ’s avonds voor het slapen gaan een ab work-out te doen voor mijn buikspieren. Ik hoef geen gespierde armen en benen, maar een strakkere buik zou ik wel heel graag willen. Vandaar dat ik op YouTube een beginners ab training uitzoek die zo’n tien minuutjes duurt. Ik pak elke keer een andere. Ik merk dat dit ook werkt en mijn buik er al strakker uit begint te zien!

Schermafbeelding 2015-03-27 om 22.15.56
You can do it
Zoek iets wat je leuk vindt om te doen! Zo vind ik hardlopen heel leuk om te doen, maar heb ik bij krachttraining geen idee wat ik aan het doen ben. Vandaar dat ik een hoelahoep heb gekocht; zo train ik toch mijn buik en buikspieren zonder dat ik tussen die gespierde mannen op de sportschool hoef te staan. Doe het rustig aan; hoe langzamer jij afvalt, hoe langzamer het er weer aankomt. En blijf goed en gezond eten; je hebt je energie nodig als je meer gaat sporten. Vergeet trouwens geen foto’s te maken. Dit vertelde Kayla Itsiness ook in haar boek: op deze manier kan je echt je progress goed zien. Wegen heeft geen zin: als je spieren kweekt ga je vanzelf meer wegen. Je wordt wel strakker maar doordat je je focust op de cijfers zie je dat zelf niet en ga je je alleen maar depressiever voelen. Ik zag het resultaat ook niet toen ik in de spiegel keek, maar toen ik deze foto’s bovenaan deze post naast elkaar had gezet wel! En dat werkt motiverend! Je kan het! Denk aan het eindresultaat en aan hoe trots je jezelf voelt als je weer een rondje gerend hebt! Als ik geen motivatie heb scroll ik altijd even door mijn Pinterest board: klik hier om hem te bekijken en zelf motivatie te vinden!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s